Гонартроза

Гонартроза ФизиоАрт

Гонартрозата, известна също като остеоартрит на коляното, е дегенеративно заболяване, което засяга колянната става. Характеризира се с износване на ставния хрущял, което води до болка, скованост и ограничена подвижност в коляното. Гонартрозата е често срещана сред възрастните хора, но може да засегне и по-млади хора, особено след наранявания или при наличие на рискови фактори.

Основните причини и рискови фактори за развитие на гонартроза включват:

1. Възраст - Рискът се увеличава с напредване на възрастта.
  2. Травми - Предишни наранявания на коляното, като фрактури, разтягане на сухожилията или менискуса, могат да доведат до развитие на гонартроза.
  3. Прекомерно натоварване - Професии или спортове, които натоварват прекомерно коленете, могат да увеличат риска.
  4. Наднормено тегло - Излишните килограми поставят допълнителен стрес върху коленните стави.
  5. Генетика - Наследствеността играе роля в предразположението към заболяването.
  6. Други заболявания - Състояния като ревматоиден артрит и метаболитни заболявания могат да увеличат риска от гонартроза.

Основните симптоми на гонартроза включват:

- Болка - Болка в коляното, която може да се засилва при движение или натоварване.

- Скованост - Скованост в коляното, особено след периоди на покой или сутрин.

- Намалена подвижност - Ограничен обхват на движенията в коляното.

- Подуване - Подуване и възпаление на коляното.

- Чувство за "пукане" или "скърцане" в ставата при движение.

- Деформации - В напредналите стадии може да се наблюдават деформации на колянната става.

Диагнозата на гонартроза се поставя въз основа на:

- Клиничен преглед - Лекарят оценява симптомите и извършва физически преглед на коляното.

- Образни изследвания - Рентгенови снимки, ядрено-магнитен резонанс (ЯМР) или ултразвук за оценка на степента на увреждане на хрущяла и други структури на ставата.

- Лабораторни изследвания - В някои случаи могат да се извършат кръвни тестове за изключване на други заболявания.

Лечението на гонартроза има за цел облекчаване на болката, подобряване на функцията на ставата и забавяне на прогресията на заболяването. Възможностите за лечение включват:

- Лекарствена терапия

- Физиотерапия - Упражнения за укрепване на мускулите около коляното, подобряване на подвижността и намаляване на болката и апаратни процедури

- Ортопедични средства - Носене на шини или ортези за поддържане и стабилизиране на ставата.

- Артроскопия - Минимално инвазивна процедура за почистване на ставата от увредени тъкани или за корекция на малки увреждания.

- Остеотомия - Хирургична процедура за преразпределяне на тежестта върху коляното чрез промяна на костната структура.

- Тотална или частична артропластика - Замяна на част от или цялата колянна става с изкуствена протеза при тежки случаи на гонартроза.

Поддържащи мерки и начин на живот

- Контрол на теглото - Отслабването намалява натоварването на коленните стави.

- Физическа активност - Редовните упражнения за поддържане на мускулния тонус и гъвкавостта на ставите.

- Здравословно хранене - Диета, богата на витамини и минерали, важни за здравето на ставите.

Гонартрозата изисква комплексен и индивидуализиран подход към лечението, включващ както медицински интервенции, така и промени в начина на живот, за да се постигне максимално добро качество на живот за пациента.