Епикондилит

Епикондилит ФизиоАрт

Епикондилитът е възпалително заболяване, което засяга сухожилията около лактите, причинявайки болка и дискомфорт. Най-често срещаните видове епикондилит са:

1. Латерален епикондилит (тенис лакът) - Възпаление на сухожилията, които прикрепват мускулите на предмишницата към външната част на лакътя (латерален епикондил).
  2. Медиален епикондилит (голф лакът) - Възпаление на сухожилията, които прикрепват мускулите на предмишницата към вътрешната част на лакътя (медиален епикондил).

Епикондилитът обикновено се причинява от повтарящи се движения и пренапрежение на мускулите и сухожилията на предмишницата и лакътя. Някои от основните причини и рискови фактори включват:

- Повтарящи се движения - Чести движения на китката и предмишницата, като тенис, голф, работа с инструменти или писане на клавиатура.

- Пренапрежение - Продължителна и интензивна физическа активност без достатъчно почивка.

- Възраст - Епикондилитът е по-често срещан при хора на възраст между 30 и 50 години.

- Спорт - Спортисти, които практикуват спортове с много движение на ръцете, са по-склонни към епикондилит.

Симптомите на епикондилит включват:

- Болка - Болка и чувствителност около външната (латерален епикондилит) или вътрешната (медиален епикондилит) част на лакътя.

- Слабост - Намалена сила в ръката и предмишницата.

- Болка при движение - Болка при хващане, завъртане на ръката или повдигане на предмети.

- Подуване - В някои случаи може да се наблюдава леко подуване около засегнатата област.

Диагнозата на епикондилит се поставя въз основа на:

- Клиничен преглед - Лекарят ще извърши физически преглед на лакътя и ръката, за да оцени болката и движенията.

- Анамнеза - Разговор с пациента за симптомите, дейностите и историята на заболяването.

- Образни изследвания - Рентгенови снимки или ядрено-магнитен резонанс (ЯМР) за изключване на други възможни причини за болката, като фрактури или други ставни проблеми.

Лечението на епикондилит обикновено включва консервативни методи за облекчаване на болката и възстановяване на функцията на ръката и лакътя. Възможностите за лечение включват:

- Почивка - Избягване на дейности, които предизвикват болка и даване на достатъчно време за възстановяване.

- Охлаждане или загряване - Прилагане на лед върху засегнатата област за намаляване на възпалението и болката, последвано от топлинни компреси за подобряване на кръвообращението.

- Обезболяващи лекарства

- Физиотерапия - Упражнения за разтягане и укрепване на мускулите и сухожилията на предмишницата и лакътя.

- Ортези - Носене на специални ортези или шини за поддържане и стабилизиране на лакътя.

В редки случаи, когато консервативното лечение не е ефективно, може да се наложи хирургическа намеса за отстраняване на увредените тъкани или за възстановяване на сухожилията.

Някои мерки за предотвратяване на епикондилит включват:

- Правилна техника - При спорт или работа с инструменти използвайте правилната техника за избягване на пренапрежение.

- Разгряване и разтягане - Редовно правете разгряващи и разтягащи упражнения преди и след физическа активност.

- Редовни почивки - Правете редовни почивки, за да избегнете пренапрежение на мускулите и сухожилията.

- Подходящо оборудване - Използвайте подходящо оборудване и инструменти, които намаляват натоварването върху ръката и лакътя.

Епикондилитът е състояние, което може да бъде успешно лекувано и контролирано с индивидуална терапевтична програма.