Травми

Лечение на травми чрез физиотерапия

Физиотерапията играе ключова роля в рехабилитацията след счупвания на крайниците. Основната цел е да се възстанови функцията, подвижността и силата на засегнатия крайник, както и да се предотвратят усложнения като мускулна атрофия, ставна скованост и проблеми с кръвообращението.

Етапи на физиотерапията при счупвания на крайниците

1. Остра фаза (непосредствено след счупването)

- Имобилизация - Засегнатият крайник обикновено се поставя в гипс, шина или ортеза за стабилизиране и защита на счупената кост.

- Контрол на болката и възпалението - Използват се лед, компресия и лекарства за намаляване на болката и възпалението.

- Поддържане на активност - Упражнения за незасегнатите части на тялото, за да се поддържа общата физическа активност и да се предотвратят вторични проблеми като тромбоза.

1. Ранна рехабилитационна фаза (след премахването на имобилизацията)

- Пасивни упражнения - Физиотерапевтът движи засегнатата част, за да започне възстановяването на подвижността без активното участие на пациента.

- Активни упражнения - Пациентът започва да изпълнява движения самостоятелно, но с внимателно контролирана интензивност и обхват.

- Изометрични упражнения - Упражнения за укрепване на мускулите без движение на ставата, например задържане на определена поза.

- Контрол на отока - Продължава се с използването на лед, еластични бинтове и повдигане на крайника.

1. Късна рехабилитационна фаза

- Прогресивно натоварване -  Увеличаване на натоварването върху засегнатия крайник чрез упражнения с тежести или ластици.

- Упражнения за гъвкавост -  Стречинг и мобилизационни техники за подобряване на подвижността на ставите.

- Функционални упражнения - Упражнения, които имитират ежедневните дейности и специфични движения за връщане към нормалната активност.

- Баланс и координация - Упражнения за подобряване на баланса и координацията, които са важни за предотвратяване на бъдещи падания и наранявания.

1. Поддържаща фаза

- Поддържащи упражнения - Продължаване на физическата активност и упражненията за поддържане на постигнатите резултати и предотвратяване на рецидиви.

- Ергономични съвети - Консултации за правилна стойка и техники за избягване на излишно натоварване на засегнатия крайник в ежедневието и на работното място.

Специфични техники и подходи

- Масаж и мануална терапия - за подобряване на кръвообращението, намаляване на мускулното напрежение и подпомагане на лимфния дренаж.

- Ултразвукова терапия и електростимулация - За ускоряване на лечебния процес и намаляване на болката.

Физиотерапията трябва да бъде адаптирана към индивидуалните нужди и състояние на пациента, като се вземат предвид възрастта, общото здравословно състояние и спецификата на счупването.