Коксартроза

Коксартроза ФизиоАрт

Коксартрозата, известна също като остеоартрит на тазобедрената става, е дегенеративно заболяване, което засяга тазобедрената става. Тя се характеризира с износване на ставния хрущял, което води до болка, скованост и ограничена подвижност в тазобедрената става. Това заболяване е често срещано при възрастните хора, но може да засегне и по-млади хора в резултат на наранявания или други предразполагащи фактори.

Основните причини и рискови фактори за развитие на коксартроза включват:

1. Възраст - С напредването на възрастта рискът от развитие на коксартроза нараства.
  2. Травми - Предишни наранявания на тазобедрената става, като фрактури или разтягане на връзки, могат да допринесат за развитието на коксартроза.
  3. Прекомерно натоварване - Дългогодишно натоварване на тазобедрената става, свързано с професии или спортове, може да увеличи риска.
  4. Наднормено тегло - Излишните килограми създават допълнително натоварване върху тазобедрената става.
  5. Генетика - Наследствените фактори играят роля в предразположението към заболяването.
  6. Други заболявания - Заболявания като дисплазия на тазобедрената става или възпалителни заболявания на ставите (като ревматоиден артрит) могат да увеличат риска от коксартроза.

Основните симптоми на коксартроза включват:

- Болка - Болка в областта на таза, която може да се разпространява към слабините, бедрата или коленете. Болката често се усилва при движение и натоварване и може да се намалява при покой.

- Скованост - Скованост в тазобедрената става, особено сутрин или след периоди на покой.

- Намалена подвижност - Ограничен обхват на движенията в тазобедрената става, което затруднява извършването на ежедневни дейности като ходене, изкачване на стълби или сядане.

- Крепитации - Чувство за "скърцане" или "пукане" в ставата при движение.

- Деформации - В напреднали стадии може да се наблюдават деформации на ставата.

Диагнозата на коксартроза се поставя въз основа на:

- Клиничен преглед - Лекарят оценява симптомите и извършва физически преглед на тазобедрената става.

- Образни изследвания - Рентгенови снимки,ядрено-магнитен резонанс или компютърна томография (CT) за оценка на степента на увреждане на хрущяла и другите структури на ставата.

- Лабораторни изследвания - В някои случаи могат да се извършат кръвни тестове за изключване на други заболявания.

Лечението на коксартроза има за цел облекчаване на болката, подобряване на функцията на ставата и забавяне на прогресията на заболяването. Възможностите за лечение включват:

- Лекарствена терапия

- Физиотерапия - Упражнения за укрепване на мускулите около тазобедрената става, подобряване на подвижността и намаляване на болката.

- Ортопедични средства - Носене на помощни средства като бастуни или проходилки за облекчаване на натоварването върху ставата.

- Артроскопия - Минимално инвазивна процедура за почистване на ставата от увредени тъкани или за корекция на малки увреждания.

- Остеотомия - Хирургична процедура за преразпределяне на тежестта върху тазобедрената става чрез промяна на костната структура.

- Тотална или частична артропластика - Замяна на част от или цялата тазобедрена става с изкуствена протеза при тежки случаи на коксартроза.

Поддържащи мерки и начин на живот

- Контрол на теглото - Отслабването намалява натоварването на тазобедрената става.

- Физическа активност - Редовните упражнения за поддържане на мускулния тонус и гъвкавостта на ставите.

- Здравословно хранене - Диета, богата на витамини и минерали, важни за здравето на ставите.

- Промени в начина на живот - Избягване на дейности, които натоварват прекомерно тазобедрената става и използване на помощни средства при необходимост.

Коксартрозата изисква комплексен и индивидуализиран подход към лечението, включващ както медицински интервенции, така и промени в начина на живот, за да се постигне максимално добро качество на живот за пациента.