Плоскостъпие

Плоскостъпие ФизиоАрт

Плоскостъпието, известно още като плоско стъпало или паднал свод, е състояние, при което сводовете на стъпалото са сплескани, което кара цялото стъпало да се допира до пода при стоене. Това състояние може да бъде вродено или придобито и може да засегне едното или двете стъпала.

Видове плоскостъпие

1. Гъвкаво плоскостъпие - Най-често срещаният вид, при който сводът се вижда, когато стъпалото е в покой, но изчезва при натоварване.
  2. Ригидно плоскостъпие - По-рядко срещано и по-сериозно състояние, при което сводът на стъпалото остава плосък както при покой, така и при натоварване.

Плоскостъпието може да бъде причинено от различни фактори, включително:

- Вродени фактори - Наследствена предразположеност, която води до недоразвитие на свода на стъпалото.

- Наранявания - Травми на стъпалото или глезена, които могат да повредят структурите, поддържащи свода.

- Заболявания - Някои заболявания, като ревматоиден артрит или нервно-мускулни заболявания, могат да доведат до плоскостъпие.

- Прекомерно натоварване - Дългогодишно стоене или ходене на твърди повърхности може да допринесе за развитието на плоскостъпие.

- Възраст - С течение на времето сводът на стъпалото може да се сплеска поради износване на сухожилията и връзките.

- Затлъстяване - Допълнителното тегло увеличава натоварването на стъпалата и може да допринесе за плоскостъпие.

Плоскостъпието може да протича безсимптомно, но когато има симптоми, те могат да включват:

- Болка - В областта на свода, петата или глезена, която може да се разпространи към крака.

- Умора - Бързо настъпване на умора при стоене или ходене.

- Подуване - Подуване на вътрешната страна на стъпалото.

- Промени в походката - Неестествена походка или накланяне на глезена навътре (пронация).

- Трудности при носене на обувки - Трудности при намирането на подходящи обувки поради промени в формата на стъпалото.

Диагностиката на плоскостъпие включва:

- Клиничен преглед - Лекарят оценява формата на стъпалото, когато пациентът стои и ходи.

- Образни изследвания - Рентгенови снимки, ултразвук или ядрено-магнитен резонанс (MRI) за оценка на структурите на стъпалото и изключване на други причини за симптомите.

Лечението на плоскостъпие зависи от тежестта на състоянието и наличието на симптоми. Възможностите за лечение включват:

- Ортопедични стелки - Специално изработени стелки, които подпомагат поддържането на свода и намаляват болката.

- Подходящи обувки - Носене на обувки с добра поддръжка на свода и подходящи за формата на стъпалото.

- Физиотерапия -  Упражнения за укрепване на мускулите на стъпалото и подобряване на гъвкавостта.

- Почивка и лед - При наличие на болка и възпаление може да се препоръча почивка и прилагане на лед.

- Обезболяващи лекарства - Нестероидни противовъзпалителни средства (НСПВС) за намаляване на болката и възпалението.

В редки случаи, когато консервативното лечение не е ефективно и пациентът има сериозни оплаквания, може да се наложи хирургическа интервенция. Възможностите за хирургично лечение включват корекция на костните и меките тъкани на стъпалото за възстановяване на свода.

Някои мерки могат да помогнат за предотвратяване или намаляване на риска от развитие на плоскостъпие:

- Поддържане на здравословно тегло - Намаляването на излишното тегло намалява натоварването на стъпалата.

- Носене на подходящи обувки - Избягване на обувки с високи токове или недостатъчна поддръжка на свода.

- Физиотерапия

- Редовни упражнения - Упражнения за укрепване на мускулите на стъпалото и поддържане на гъвкавостта.

Плоскостъпието е често срещано състояние, което може да бъде повлияно ефективно с подходящо лечение и промени в начина на живот. При наличие на симптоми е важно да се консултирате с лекар за точна диагноза и индивидуализиран план за лечение.